Održavanje vozila

 Posle svakih pređenih 500 km treba kontrolisati:

  •  nivo ulja u motoru i
  •  pritisak u pneumaticima


 Posle svakih 5.000 km treba kontrolisati:

  •  stanje elektrolita u akumulatoru
  •  da li su oksidisale kleme na akumulatoru
  •  stanje kočnica
  •  debljinu disk pločica
  •  po potrebi promeniti ulje u motoru
  •  proveriti tečnost u rashladnom sistemu


 Posle pređenih 10.000 km treba kontrolisati:

  •  stanje ulja u menjaču
  •  svećice
  •  ventile
  •  klinasti kaiš
  •  filter za vazduh
  •  stanje pneumatika
  •  zavrtnje na točkovima
  •  promeniti ulje u motoru i filter za ulje


 Posle pređenih 20.000 km treba kontrolisati:

  •  agregate na motoru automobila
  •  kaiševe koji pokreću agregate
  •  za starija vozila, karburator - eventulno ga očistiti


Posle pređenih 30.000 km kontrolišite:

  •  starter, očistiti ga i podmazati
  •  zamena ulja u menjaču i diferencijalu kao i u kočionom sistemu


 Na svakih 40.000 km prekontrolisati zupčasti kaiš i eventualno ga zameniti

 Posle svakih 60.000 km proveriti alternator i zameniti tečnost u sistemu za hlađenje (ili svake druge godine).

Akumulator – je jedan od najvažnijih električnih uređaja u automobilu i zato ga treba povremeno kontrolisati. Najčešće se na polovima akumulatora stvore oksidne naslage, pogotovo na plus klemi koja je slab provodnik električne energije u oba smera, odnosno kada daje struju i kada je prima od diname alternatora. Ako je klema previše oksidirala treba je natopiti zajedno sa stezačem, mlakom vodom ili mlakim rastvorom sode bikarbone i sačekati da otpusti. Potom je treba dobro obrisati i očistiti finom brusnom hartijom. Stezač treba očistiti na isti način i pre nego što se fiksira, a klemu treba namazati glicerinom.

Neophodno je da se nivo elektrolita kontroliše, posebno u letnjem periodu, jer tada voda isparava i ploče mogu da ostanu suve. Nivo elektrolita mora biti od 10 do 15 mm iznad ploče, a treba sipati isključivo destilovanu vodu jer ako se sipa obična voda može doći do samopražnjenja ili uništenja ćelija.

Pritisak u pneumaticima – mora redovno da se kontroliše, jer je u suprotnom vozilo nestabilnije i pneumatik je izložen većem naprezanju. Podešavanje propisanog pritiska radi se uvek samo kada je pneumatik hladan. Posle svakog skidanja pneumatika, obavezno je balansiranje.

Pranje i zaštita automobila – u zimskim uslovima eksploatacije karoserija je izložena velikim temperaturnim razlikama, vodi, snegu, industrijskoj soli koja je najveći neprijatelj karoserije. Blato, voda i so se zadržavaju na karoseriji i polako je nagrizaju. Zbog toga je poželjno da se vozilo češće pere, posebno donji postroj.

Zaštita gumenih delova – U letnjim danima, kada su pneumatici izloženi uticaju sunca, treba ih namazati sredstvom koje ih štiti i tako im produžiti vek. Tokom zime, pri niskim temperaturama, gumene delove – kedere koji zaptivaju vrata i gepek treba namazati glicerinom i tako ih zaštiti, sprečiti oštećenja i izbeći probleme pri otvaranju.

Oprema za duža putovanja – Uz obaveznu opremu koja podrazumeva rezervni točak, sigurnosni trougao, komplet za prvu pomoć, uže ili polugu za vuču, svetloodbojni prsluk, dobro je da u vozilu bude i aparat za gašenje požara, nekoliko rezervnih osigurača, kolut izolir trake, baterijska lampa, rezervni ključevi od automobila (ne ostavljati ih u vozilu), ključ za rezervni točak, ispravna dizalica, žica, ključ za svećice, flaša vode. Preporučujemo i nešto od potrošnog materijala (kaiševi ventilatora i alternatora), kao i osnovni alat (ključevi, kombinovana klješta, odvijači, čekić i ispitna lampica).

Izvor: AMSS